Ure i 2018 – Det minimalistiske design
I 2017 har en helt særlig trend udviklet sig indenfor modeure, og det viser sig at den fortsætter – i hvert fald langt ind i 2018. Det er urmærket Daniel Wellington, der nærmest har dikteret denne stil. Daniel Wellington blev lanceret for flere år tilbage, men det første stykke tid har mærket bare været ét blandt mange modemærker, hvor brands som Marc Jacobs og Michael Kors måske var endnu mere populære, når det gælder ure.
For godt halvandet år siden lancerede Daniel Wellington så en såkaldt “Black Edition” serie, der for alvor satte fart i mærkets himmelflugt. Efter den store succes med Black Edition var Daniel Wellington hurtig til at lancere flere serier med passende mellemrum, der alle har solgt som varmt brød. Det gælder serier som Classic Petite Melrose, hvor meshlænker i stål og rosa-doublé meshlænker blev en del af modellerne. Fælles for alle mærkets modeller gennem tiden har urmærket dog holdt fast i, og det gælder den helt enkelte urskive, som enten er helt hvid eller helt sort og så med Daniel Wellingtons logo.
Mange nye urmærker med samme koncept
Det seneste års tid er der så kommet flere udmærker til, hvor designet ligger meget tæt op ad de træk, som Daniel Wellington har haft så stor succes med. Andre eksisterende mærker har også taget udviklingen til sig, og har så selv lavet nogle modeller, der ligner Daniel Wellingtons design.
Fremtidens ur – Analoge ure eller smartwatches
De seneste par år har der udviklet sig en tendens til at rigtigt mange mærker har lanceret sine egne smartwatches eller hybrid ure. Det sker nok som en reaktion på udviklingen, hvor Apple og Android smartwatches har vundet popularitet. Urene skal for mange nu gerne kunne meget mere end blot at vise tiden. Hybridurene kan også ofte måle skridt, søvnrytme og meget mere, når de kobles sammen med en smartphone. Det har samtidig ført til lidt spekulation i branchen omkring det analoge urs fremtid. Mange har været skeptiske omkring udviklingen, for hvad sker der med det analoge ur, når alle gerne vil have at uret skal kunne meget mere?
Daniel Wellingtons kæmpe succes har dog hjulpet på optimismen selv hos konkurrende mærker. Man kan så spørge sig selv, om Daniel Wellington nærmest har reddet det analoge ur, eller om de andre modeure bare har tabt kampen i denne omgang. Det at der stadig er gang i salget på almindelige ure indikerer dog, at der fortsat vil være et behov for at bære et moderne og flot ur for dets æstetiske egenskabers skyld. Uret er blevet et slags praktisk smykker på håndleddet, og måske endda en mulighed for at vise, at man har de rigtige mærker.
Det er nok ingen tvivl om, at det analoge ur er kommet for at blive – også blandt modeurene. Hvem der vinder kampen i de kommende år er det umuligt at spå om. Især når man ser på udskiftningen i de dominerende mærker bare de seneste 3 år – hvor der har været stor udskiftning. Lige nu ser det dog ud til at være Daniel Wellington, der sætter dagsordenen.